Paasbrood

Al een aantal keer maakte ik rond Pasen dit brood:  

Opgerold brood met parmaham, lekkere kaas, ei en basilicum. Een recept van Jamie Oliver uit zijn boek Happy Days met the Naked Chef.

Waarom rond Pasen? Omdat er acht (ja, 8!) gekookte eieren in het brood gaan. 

Dit jaar is Pasen nogal vol gepland met allerlei activiteiten, dus ik had eigenlijk geen plannen om het brood te maken. Meneer K:)dootje wel. Op Goede Vrijdag was er op kantoor een lunch met de stagiaires en iedereen zou wat meenemen, zo vertelde hij. Hij wilde graag dit brood maken. 

Een dag later kwam hij thuis met de mededeling dat hij donderdagavond moest werken. En de vraag hoe het dan moest met dat brood. Nou, dat maakte ik dus daarnet.

   

   En nu probeer ik me in te houden er niet alvast het mes in te zetten. En hoop ik dat er nog wat mee terugkomt morgen. 

Wol op batterijen ?!

Afgelopen donderdag gebeurde er op twitter dit:

Heel onbeleefd van mij om zo hard te roepen. Ik was dan ook verrast door de lieve reactie van Manda Heddema dat ze, omdat ik de eerste was die reageerde, een cadeautje voor me ging inpakken. Wauw!

Zaterdag haalde ik het op.

Alleen al het cadeaupapier van Gonnie  maakte het helemaal leuk. Wie nog nooit een boekje van Gonnie las: gauw doen!

Vanmorgen mocht ik het éindelijk uitpakken.

  

Ooooo! Wol!

    Op batterijen, dus deze wol gaat noooooooit op 😉

Het lampje flikkert gezellig en omdat de wol van was is is het helemaal een kaarsje. Heel leuk! Dank je wel Manda!

(De Koperen Tuin heeft nog meer leuks van Kikkerland)

Nou ja! (Of: Hoe Groentekat en Meneer K:)dootje samen een muis vingen)

Zoals zovelen hebben wij een kat. En zoals zovelen vinden wij onze kat bijzonder. Wij menen daar wel redenen toe te hebben. Ik verwijs hiervoor naar de bijnaam van onze harige huisgenoot: Groentekat*.

IMG_7106_3

Bijna 12 is ze nu. En zo gedraagt ze zich absoluut niet. Ze speelt nog steeds graag met (gehaakte) muizen, het liefst roze of paars. En nee, dat heb ik niet beïnvloed. Knikkers zijn ook leuk. Verder is het elke dag weer een verrassing achter welke stoel- of tafelpoot of trapleuning ze zich verdekt opstelt om je te vangen als je voorbij loopt.

Verder bemoeit ze zich het liefst nergens mee, zoals elke kat. Ze ligt alleen graag overal bovenop.

IMG_7045_2

Het maakt haar niet uit wat je doet, een toetsenbord, krant, boek, dossier, lap stof, haakwerk, tablet, het ligt allemaal prima. Het liefst wel zo dat ze met de pootjes over de arm kan liggen.

IMG_7095_2

Ze heeft zelf een mandje uitgezocht waar ze graag in ligt. Toen ze dat koos was ze nog wat kleiner, maar het past nu precies.

Afijn, het is een leuk beest.

Ze is alleen niet de slimste kat van het oostelijk halfrond. Maar goed, dat is meestal komisch en vaak ook best handig. Zo is ze bijvoorbeeld niet zo goed in jagen. Tijdens het besluipen van de vogels in de tuin kwettert ze zelf zo hard dat er vrijwel geen vogel dom genoeg is om zich door haar te laten vangen. Tot nu toe ving ze twee keer een (jong) vogeltje. In twaalf jaar niet echt een topprestatie, toch? Muizen ving ze ook niet. Tot afgelopen zondag dan.

Toen Meneer K:)dootje op het punt stond om weg te gaan en daarom Groentekat naar binnen wilde halen (ze durft alleen buiten als de deur open blijft) kwam ze hem ineens voorbij razen. Ze bleek een muis in haar bek te hebben. Die leefde nog en ze liet hem los in de keuken. De muis verdween daar, Groentekat was immers nog in de buurt, onder de koelkast. Dat leek Meneer niet zo’n goede woonplaats. Hij haalde de koelkast van zijn plek en vond de muis in een hoekje. De muis was echter sneller dan Meneer en ging er opnieuw vandoor. Naar de bijkeuken deze keer.

Meneer zag de muis onder de vriezer verdwijnen. Gelukkig kan die ook van zijn plaats. De muis had zich echter zodanig onder de vriezer verschanst dat hij steeds buiten bereik van Meneer bleef. Meneer is echter niet voor een gat te vangen en pakte uiteindelijk de vriezer op en zette hem buiten. De muis achtte dat het signaal om weer de tuin in te verdwijnen. Meneer kon nog net voorkomen dat Groentekat er weer achteraan ging.

Uiteindelijk kwam Meneer K:)dootje met enige vertraging op zijn bestemming aan, zoals je zult begrijpen.

*Deze bijnaam is niet voor niks. Eigenlijk heet ze Juul. Meestal noemen we haar ook zo. Ze is echter dol op groente. Ja, echt! We hebben dat ontdekt toen we een keer ’s avonds thuis kwamen en een klein stukje komkommer op de keukenvloer vonden. De halve komkommer die toen we weggingen nog op het aanrecht lag was verdwenen. Juul was de enige die thuis was geweest. Hmmm…..
Vervolgens zijn we het gaan proberen: een stukje komkommer? Heerlijk, ze at onze vingers er bijna bij op. Tja, en toen wilden we weten wat ze nog meer lustte. Dat blijkt vrijwel alle groente te zijn. Behalve spinazie, dat eet ze niet. En tomaten wil ze alleen gekookt of met dressing.
Naar een stukje kipfilet of biefstuk kijkt ze niet om.
Gewone kaas? Mwah, alleen het plastic korstje eet ze op (dat dan weer wel…). Franse kaas is niet veilig (denk hier een plaatje van mij terwijl ik Groentekat die een stuk brie in haar bek heeft tot op de zolder achtervolg).
O ja, (post)elastieken vreet ze ook op. En die komen er ook weer uit…

Plastic rotzooi

Gisteren deed onze rotaryclub samen met RC Schouwen-Duiveland mee met NL Doet. We gingen plastic afval opruimen op Neeltje Jans. 

Neeltje Jans is het werkeiland dat is aangelegd voor de bouw van de stormvloedkering in de Oosterschelde.  Het is nu grotendeels natuurgebied en ook een belangrijk broedgebied voor allerlei vogels. 

Het eiland heeft allerlei inhammen, vroegere havens. Vanwege het getij en de wind verzamelt zich op het eiland, in alle inhammen, veel afval. Met name plastic. Dat verteert tot uiteindelijk heel kleine stukjes die vogels en vissen opeten en die ook in de plastic soep terecht komen. Touwen, meestal ook van kunststof, rafelen uiteen tot dunne, stugge draadjes waar dieren in verstrikt kunnen raken. Dit soort rotzooi moet niet in de natuur blijven slingeren. 

Ik vond het dus een heel mooie actie en heb me aangemeld om te helpen opruimen. Wat een troep kwamen we tegen! Heel veel plastic flessen en een eindeloze hoeveelheid touw. En natuurlijk alle mogelijke plastic dingen, zoals slippers, sandalen, aanstekers, emmers, doppen, zakken, wikkels en noem maar op. 

Uiteindelijk hebben we in een paar uur tijd drie volle aanhangwagens troep geraapt. 

   Na een kwartier was er dit. 

   Na een uur dit (twee karren vol, de kruiwagen brachten we zelf mee).

   ’s Middags ontwarde ik draadjes (nou ja, touw) uit de keien. Zakken vol. 

   De laatste oogst van de dag. 

   Nog een volle kar.

   Jan Paul kwam op de fiets langs (38 km enkele reis!) om ons op de foto te zetten: de middagploeg. 

De beloning ’s avonds: een gezellige en smakelijke maaltijd.  

   

Olijfoliecake

Met rozemarijn en mandarijn!?

Op de voorkant van het boek ‘Home Baked’ van Yvette van Boven staat een geweldige taart (cake, eigenlijk, maar wat er zo mooi uit ziet verdient het predicaat taart): 

 

Het is olijfoliecake met mandarijn en rozemarijn. U zei?

Een eenvoudig recept met een intrigerende combinatie van ingrediënten. Het leek mij een mooie begeleider voor de bespreking van ‘Boek van de doden’ van Philip Huff door onze leesclub afgelopen dinsdag. 

Het is, eh, een beetje raar om een flinke plens olijfolie met een flinke scheut suiker te mixen, maar het is het waard: ongeveer een uur later kwam er een prachtige cake uit de oven. 



Het maken van glazuur moet ik nog een paar keer oefenen…. 

Vrijwel iedereen nam nog een tweede stukje cake. Dat kan betekenen dat de stukjes te klein waren om goed te proeven, maar in alle bescheidenheid durf ik wel te zeggen dat het in dit geval echt kwam omdat het Heel Lekkere Cake was. 

Gelukkig bleef er nog wel een klein beetje over en had ik gisteren nog een stukje bij de koffie. 



Yummie!

Winter?wedstrijd

Vandaag was er weer een winterwedstrijd. Zeilen. Ja, dat is leuk. En als het is zoals vandaag is het helemaal genieten!
De plaatjes (nou ja, een paar ervan):

IMG_6936-0

IMG_6944-0

IMG_6946-0

IMG_6949-0
Omdat de wind wat wegviel hebben we de baan ingekort. Dat kan door ergens in de baan een nieuwe finishlijn te leggen. Dat is natuurlijk geen daadwerkelijke streep door het water, maar een denkbeeldige lijn. In dit geval tussen een boei (waar wij met de rubberboot bij lagen) en een paal aan de overkant van het water.

IMG_6955-0
Één van de gefinishte schepen bracht ons (twee dames in de zon in een rubberboot) gekoelde witte wijn. Toe maar! Wat een zwaar leven…

Leervermogen

Turkse tortels zijn dom.
Nee, dat is heel niet aardig van mij.
Maar zeg nou zelf: jaar in, jaar uit steeds maar weer proberen een nest te bouwen op het rolluik van het badkamerraam van de buurvrouw. En jaar in, jaar uit meerdere keren per jaar met nest en al, afgebouwd of niet, in- of exclusief eieren of kuiken(s) van datzelfde rolluik afduvelen.
Dat is toch niet heel slim?

Ze zijn alweer begonnen dit jaar.

IMG_6909 Het wordt vast weer een doorslaand succes…

Thee(licht)kopjes

Inmiddels heb ik een hele verzameling oude kopjes. Van die mooie, met bloemetjes, krullen en vaak een gouden randje. Enkele kocht ik, sommige kreeg ik. Vrijwel allemaal verschillend.

IMG_6896 Een paar kopjes uit mijn verzameling.

De kopjes passen prima onder het koffiezetapparaat. Ik drink er graag uit. Leuk, proberen een kopje uit te zoeken dat bij je stemming van dat moment past.

Ik heb ook een set van vier witte kopjes met zilveren versiering. Van heel dun porselein. Die gebruik ik niet om uit te drinken.

IMG_6872_2 Ik deed er een beetje vogelzand in en zette daar een theelichtje op. Omdat de kopjes zo dun zijn schijnt het licht er mooi door.

IMG_6873_2
Ik heb nu ‘dubbeldikke’ theelichtjes, met enkele lichtjes schijnt er natuurlijk meer licht door, daarvan is het cupje immers lager.

Update postproject

Inmiddels loopt mijn postproject ruim een maand.
En het loopt heel goed!

Enkele van de brieven die ik kreeg.

Enkele van de brieven die ik kreeg.

Ik kreeg al zeven brieven. En ik schreef er ongeveer tien. Nee, ik heb dat niet precies bijgehouden. Dat vind ik niet zo belangrijk. Het is me tot nu toe heel goed gelukt elke week minstens één brief te schrijven, zoals mijn voornemen was. Of het er dan een, twee of meer zijn geweest die week heb ik niet onthouden. Het gaat mij er ook helemaal niet om zoveel mogelijk brieven te schrijven. Wel wil ik überhaupt brieven schrijven. En ik vind het heel leuk als mensen terug schrijven. En er zijn er inmiddels een paar die dat doen. Zo leuk!

Een heel mooie getypte brief.

Een heel mooie getypte brief.

Voor de brieven die ik kreeg kocht ik een bewaardoos. Brieven bewaar je immers. De brieven die ik vroeger ontving heb ik ook nog (bijna) allemaal. Leuk om af en toe eens terug te lezen. Ze vertellen een stuk van je eigen geschiedenis, ook al heb je maar een kant van de correspondentie bewaard. Vaak komt met het lezen van de brief die ik ontving nog wel een stukje terug van de brief die ik zelf schreef. Als reactie of de brief die voorafging.

Mijn nieuwe brievendoos.

Mijn nieuwe brievendoos.

Wat wel een uitdaging is gebleken: het vinden van postpapier. In mijn herinnering was er ‘vroeger’ heel veel keuze. Teveel zelfs soms. Nu moet je winkels die postpapier verkopen met een lampje zoeken. En in die winkels is de sortering vaak beperkt. En als je zoals ik dan ook nog eens kieskeurig bent wordt postpapier kopen, eh, een lastige opgave.
Waarom ik kieskeurig ben? Omdat ik het liefst met pen en inkt schrijf. En dat kan niet op elk papier. Het kan zelfs op heel veel papier niet. Althans, niet zo dat de brief ook leesbaar blijft voor de ontvanger. Vaak vloeit de inkt teveel uit, absorbeert het papier dus te veel. Als pen en inkt niet gaat wil ik graag met vulpen kunnen schrijven. Dat gaat gelukkig op meer soorten papier. Maar helaas geldt ook daarvoor dat er papier is wat teveel absorbeert waardoor de letters uitvloeien.

Hoe deden mensen dat vroeger? Toen was er alleen maar pen en inkt dus toen was (neem ik tenminste aan) alle papier daarvoor geschikt. Wat is er anders aan het huidige papier?

Werk in uitvoering :)

Werk in uitvoering 🙂