Oma’s bureautje

20140709-211706-76626146.jpg

Als kind was ik altijd gefascineerd door het schrijfbureautje van mijn moeder. Met zo’n klep, allerlei vakjes en lades en laatjes.
Mijn moeder had het zelf in gebruik, dus meer dan er af en toe eens achter zitten zat er niet in.

Toen klein omaatje (mijn overgrootmoeder) overleed op de geweldige leeftijd van 95 jaar en me gevraagd werd of ik wat uit haar huisje wilde hebben wist ik het meteen: haar bureautje.

Mijn oom bracht het met de aanhanger. Het heeft eerst tijden in de garage gestaan, waar mijn moeder en ik (vooral mijn moeder) het ontdeden van decennia boenwas. O ja, en er zat de mieter in, zoals ze dat hier in Zeeland zeggen. Houtworm dus. Gelukkig is mijn moeder niet voor een gat te vangen en werd ook dat probleem opgelost. Ik weet niet meer precies hoe, maar het stonk.

Uiteindelijk belandde het bureautje op mijn scholierenkamer en gebruikte ik het de laatste drie jaar van de middelbare school voor het maken van mijn huiswerk.
Mee op kamers was minder praktisch, maar zodra ik klaar was met studeren ging het bureautje weer mee natuurlijk.

Nu staat het prominent in de woonkamer. Meestal dicht. Niet alleen omdat het dan minder plek inneemt, maar ook omdat ik nogal wat ‘troep’ verzameld heb om brieven/kaarten/kattenbelletjes mee te schrijven. Zodra ik iemand ga schrijven mag het natuurlijk open!

En mijn moeder? Die gebruikt haar eigen bureautje ook nog steeds.

20140709-213005-77405501.jpg

(En bovenop Oma’s bureautje staat Fiep!)

CuliFair

Vandaag gingen Meneer K:)dootje en ik met Lies en Yep naar de CuliFair in Goes.
Het eten, de sfeer, het gezelschap: allemaal genieten!

Pen en inkt

20140615-204737-74857844.jpg

Eén van de fijnste dingen om te doen vind ik schrijven.
Ik bedoel dan niet het schrijven van verhalen, gedichten, of anderszins produceren van tekst. Daar ben ik namelijk niet zo heel goed in.
Nee, het gaat mij om de beweging van het schrijven. Een pen vasthouden en letters maken. Gewoon de letters, woorden, zinnen die me voor de pen komen. Om het niet al te zinloos te laten lijken probeer ik wel tekst te maken, in de vorm van brieven, briefjes, kaarten en dergelijke.

Bij een schrijfverslaving hoort voor mij onlosmakelijk een pennenfetisj. Met balpennen heb ik niet zo veel, maar met vulpennen des te meer. En, recent ontdekt, pen en inkt.

Heerlijk, even gaan zitten en de tijd nemen om een brief of kaartje te schrijven. Dat lukt niet zo vaak als ik soms zou willen, maar het is elke keer genieten!

Groentetuin

IMG_4413

Vandaag ontgon ik weer een stukje van de tuin.
Eigenlijk waren het een paar stukjes. Een daarvan ligt rechts van de groentetuin, die is dus weer een stukje groter geworden. Op de foto staat de hele groentetuin tot nu toe, het extra stukje kun je nog net zien.

Omdat de groentetuin er al eventjes kaal en zielig bij lag toog ik vanmiddag naar het tuincentrum om plantjes. Dat voelt een klein beetje als valsspelen, maar gelukkig kocht ik ter compensatie ook nog wat zakjes zaad.
Met de plantjes ziet het er ineens al een stuk meer als een groentetuin uit, ik denk ook dat ik een gelukzalige zucht hoorde toen ik klaar was met water geven.

Wat eten wij deze zomer?
Frambozen (maar die struik stond er al)
Pomodori
Minikomkommers
Paarse paprika’s
Courgette
Pluksla

En knoflook. Die stond elders in de tuin en vorig jaar vergat ik die te oogsten. Dus nu heb ik de eentenige plantjes verplaatst naar de groentetuin. Hopelijk niet (ook) een vergeethoekje. Er staan er zes, de andere twaalf miniknoflookjes zijn nu al bestemd voor consumptie. Dus als jullie knoflook ruiken dan zijn wij het. 🙂

Als straks het volgende stukje groentetuin klaar is komen daar nog bietjes, radijsjes en pompoen te staan.
En als het heel mooi weer blijft misschien de peperplantjes, maar ik denk dat ik die maar op de vensterbank houd.

Ook de kruidentuin kreeg vandaag uitbreiding: platte peterselie en griekse oregano staan er nu ook. Naast de citroenmelisse, zwarte pepermunt, bieslook, rozemarijn, tijm en salie (en tussen elke plant in de buurt nog wel sprietjes bieslook omdat die per ongeluk in het zaad was geschoten…).

Overigens ben ik heel blij dat het geregend heeft de afgelopen weken. Nu is de grond tenminste een beetje te bewerken. Klein (heel klein maar hoor) nadeeltje is wel dat alle planten meteen zijn ontploft. Inclusief het zevenblad.
Het aanvalsplan voor de komende dagen is dus: ten aanval!

MAS

Het was vandaag vies weer. Een zondagse wandeling was dus niet zo heel aantrekkelijk. Maar het vooruitzicht de hele dag op de bank te hangen vond ik evenmin aantrekkelijk. Gelukkig bleek Meneer K:)dootje ook wel in voor een uitje.

En zo reden we net na de middag naar Antwerpen voor een bezoekje aan het MAS. Daar waren wel al eerder, maar het was alweer een tijd geleden. En elk excuus voor een middagje Antwerpen is goed, nietwaar?

IMG_4406
Het gebouw blijft spannend, met die twee spiralen, glas en steen, die om elkaar heen draaien. Binnen bestaat het uit twee gedeeltes, een wandelboulevard die vrij toegankelijk is en daarnaast op elke verdieping een gedeelte van de collectie, toegankelijk met een armbandje.

In het openbare gedeelte was een tentoonstelling met het thema Sport ingericht. Daarin waren bijzondere combinaties gemaakt van oude en nieuwe foto’s en attributen die je niet zo snel bij elkaar zou plaatsen. Zoals een deltavlieger en badmintonshuttles.
IMG_4383

Uitzicht:
IMG_4387
En overal in het gebouw deze merkjes in de vloer:
IMG_4391

We zagen teveel om hier te laten zien, maar het was de moeite waard.
Vooruit dan, toch twee plaatjes.

IMG_4373 IMG_4378

Het hele gebied waar het MAS staat is en wordt grondig opgeknapt. In het grote pakhuis aan de kaai vlakbij het museum zitten inmiddels een restaurant, een winkeltje en een café met kleine kaart. Daar aten en dronken we wat. Het is een leuk concept: je kiest wat van de kaart, loopt naar de kassa om dat door te geven en af te rekenen en krijgt een bonnetje en een ‘plaatje’. Met het bonnetje kun je je drankjes afhalen. Het plaatje leg je op je tafel.

IMG_4394
Op een gegeven moment ‘gaat dat beginnen trillen’, zo werd ons uitgelegd. Dan kun je bij de balie je eten ophalen. Behalve het trillen kregen we ook lichteffecten:
IMG_4397

IMG_4400 IMG_4399

Yum!

 

Fiep

Een week geleden maakte ik ineens een leuke afspraak.
Een twittervriendin, @Saszegtut wilde mij wel een stekje van haar Pilea Peperomioides sturen.
Zorginstructies bespraken we via Twitter. Bemoedigend toespreken en af en toe voorlezen, bijvoorbeeld.
Woensdag berichtte ze me dat ze voor Fiep, mijn plantje, een enkeltje had gekocht en dat ze donderdag aan zou komen.

Ik zat donderdagochtend dus klaar voor de pakjesmeneer, zodat Fiep niet bij de buren hoefde te wachten.

Ze zat in een gezellig doosje:
IMG_4315

En daarin was ze goed ingepakt:
IMG_4316 IMG_4317

Uiteindelijk kwam ze tevoorschijn, al kwebbelend over de avonturen die ze beleefd had:
IMG_4318

Volgens de instructies van Saskia zocht ik een pot met een gaatje en een schoteltje voor Fiep uit. En nu staat ze daarin te stralen (en kletsen) op Oma’s bureautje.
IMG_4320

Project tuin

In mijn eerste bericht vertelde ik dat ik bezig ben met het opnieuw leggen van een terras. Dat is nog niet klaar, maar het vordert.
Het oude terras er is inmiddels helemaal uit:
IMG_4228 IMG_4225
Het zand voor onder de stenen van het nieuwe terras ligt al klaar. Gelukkig kunnen we het zand dat gedeeltelijk al onder het oude terras lag hergebruiken, dat scheelt een hoop sjouwen.

De grootste klus die nu moet gebeuren is het verwijderen van alle planten die op eigen initiatief een plek hebben gezocht in dit deel van de tuin. Voor een deel zijn dat gewenste planten die erg enthousiast zijn geworden over hun verblijf. Een ander deel is minder prettig gezelschap: zevenblad. Ik heb niet de illusie dat volledig uit te kunnen roeien, maar ik hoop wel dat het in elk geval in dit deel van de tuin een stuk minder wordt.

Straks begint het geweldige heen en weer schuiven met grond en zand. Eerst uitgraven, dan vullen met zand en proberen het enigszins waterpas te krijgen. En dan pas de klinkers terugleggen. Het zal nog wel even duren voordat we op het terras kunnen zitten. En dus ook voordat we weer op het tweede terras kunnen zitten, want daar liggen nu de stenen opgeslagen. Gelukkig kunnen we, o luxe, op het terras tegen het huis nog steeds gewoon zitten.

Tegelijk met het aanleggen (herleggen) van het terras moet ook de groentetuin wat meer vorm krijgen. Dat is nu een lapje van iets meer dan een vierkante meter. Het wordt vooral gebruikt door katten, om in de zon te liggen. En soms als kattenbak, helaas.
Dit weekend maakte ik in elk geval al een start met de groenten voor dit jaar: ik pootte aardappels. Ik kreeg van een vriendin twee soorten aardappels, drie stuks Vitelotte Noir en vier stuks Roseval. Die liggen nu gezellig onder een ruggetje in de tuin.

IMG_4217 IMG_4218
Tegen de katten ligt er tegenwoordig kippengaas over de groentetuin. Zo worden de dingen die ik plant of zaai in elk geval niet meteen weer uitgegraven…

Feestjes

Allemaal feestjes!

Ik vierde een verjaardag in twee bedrijven. Met cadeautjes! Onder andere:
IMG_3961

Woei! Dat is met breien! Het blijkt gelukkig gemakkelijk breien te zijn, dus ook voor een haakster als ik te begrijpen.

IMG_3963IMG_3969 Inmiddels heb ik al allemaal worstjes.

Ik kreeg ook hyacinten. Die staan al buiten op de tuintafel. Groentekat is namelijk geobsedeerd door de bollen. Daar moet ze steeds haar kop langs wrijven. De bollen reizen dan de hele kamer door, dat is minder praktisch. Ook buiten heeft ze ze inmiddels echter gevonden. Ik hoop dat ze wel de kans krijgen te gaan bloeien…

IMG_4032

Ik kreeg (natuurlijk) ook wol (nou ja, katoen). Daarvan maakte ik een hoesje voor de e-reader.IMG_4036

Ik zal me inhouden en niet alle andere leuke dingen die ik kreeg ook laten zien.

Het tweede bedrijf was een etentje een week later, bij ons ‘stamrestaurant’ Eetmosfeer XIe Gebod:

IMG_4026IMG_4027IMG_4028IMG_4029  Het was, zoals altijd, weer heerlijk!

Vandaag was het ook feest. Of eigenlijk is het dat al een paar weken. De lente is zo hard losgebarsten dat het wel zomer lijkt. Ik vind het heerlijk. Vanmiddag zag ik de eerste eendenkuikentjes, nog piepklein!

IMG_4040 (goed zoeken, het zijn er veel!)

Ik hoop dat het nog lang lente blijft!

 

 

Wat ze ervan maakte

Al een tijdje, sinds afgelopen oktober om precies te zijn, heb ik een excuus om leuke dingen die ik vind wél op te rapen. Ik doe een project: Wat ik vandaag vond. Ik vind niet elke dag wat, of niet elke dag iets dat leuk genoeg is om op te rapen in elk geval.

Wat ik vind plak ik in een schriftje. Daar maak ik een foto van en die plaats ik op instagram (k_dootje) met de hashtags #watikvandaagvond en #whatifoundtoday.

Een tijdje geleden vroeg K:)dootjemams mij wat ik met de schriftjes (ik ben inmiddels al in het vijfde schriftje bezig) ga doen. Zij had daar namelijk wel een idee over. Dus voordat we naar La France afreisden vorig weekend gaf ik haar het eerste schriftje.

#watikvandaagvond Deel 1

#watikvandaagvond Deel 1

En nu krijg ik steeds schitterende kunstwerkjes van mijn vondsten!
Hieronder steeds eerst mijn vondsten en dan ‘Wat ze ervan maakte’.

IMG_2867 IMG_3938

IMG_2874 IMG_3937

IMG_2881 IMG_3943

IMG_2887 IMG_3953

Geweldig hè?
Ik zal proberen jullie regelmatig op de hoogte te houden van #watzeervanmaakte.