Wind/ter

Vandaag was de laatste wintertraining van dit jaar. Deze training geven we op onze vereniging, de WSVW, aan de wedstrijdzeilers in de leeftijd van 8 tot 18 in Optimist en Splash. Dat zijn twee typen jeugdboten. Al jaren train ik zelf de beginnende wedstrijdzeilertjes in de Optimist, de jongste groep dus. Hardstikke leuk om te doen, de kinderen zijn altijd zo enthousiast!

Vandaag sloten we een serie van vier trainingen af. De groep die ik deze trainingen had bestond uit zes zeilers. Zo jong als deze groep had ik ze nog niet eerder, de jongste was 8 jaar. En stoer dat ze zijn!

De eerste training, begin november, hadden we al veel wind, 4 tot 5 Beaufort. Dat is veel, ja. Zeker voor die kleine bootjes van de kinderen, waarin ze alles zelf moeten regelen. En die ze met hun eigen gewicht rechtop moeten houden.

Vandaag hadden we iets minder wind, ‘hooguit’ een dikke 4 Beaufort. Maar deze keer was het daarbij 4 graden met een watertemperatuur van 6 graden. De gevoelstemperatuur? K-K-K-K-Koud!!!

Geen van de kids heb ik echter horen klagen toen we het water op gingen. Wel een paar ouders, maar ja. Die hadden dan ook niet genoeg warme kleren aan…
Eenmaal op het water bleek het toch nog kouder dan we dachten. Maar toch: alle kids hebben lekker gevaren. Wie het te koud kreeg mocht alvast naar de haven om de warme chocomel. Toen ik uiteindelijk nog twee stoere dametjes overhad zijn we gaan lunchen.

En daarna…
Stonden ze alweer klaar om weer te gaan varen!
Stoer toch?
Het was nog wat harder gaan waaien dan ’s morgens, maar dat vonden ze geen punt. En de regen die er inmiddels bij was gekomen ook niet. Een voer me zelfs zingend voorbij, de rest lachend.
Helaas sloegen er een paar om, en met zulk koud water betekent dat ondanks goede kleding een enkeltje warme douche voor deze groep.

Ook nu weer bleven de twee stoere dametjes over voor nog een laatste rondje. Inclusief zwempartij voor allebei…

Of ze het leuk vonden?
Een volmondig ja van allemaal! En ja hoor, in februari komen ze weer!

Bikkels!!!

Thuisgekomen maakte ik het vakantiesouvenir af dat ik van mams kreeg:

IMG_6259.JPG
Met Karel voeren we deze zomer zelf ook langs dit kunstwerk. Het heet ‘Le Vent souffle où il veut’ en is van Daniël Buren.
Een draak van een puzzel, maar wel leuk om te doen! Nogmaals dank je wel mams.

Vakantiefoto’s

Vorig jaar deed ik mezelf een Lomografie-camera cadeau voor de vakantie.

IMG_6185.JPG

Ik maakte een berg foto’s en had een hoop lol, zowel bij het fotograferen als bij het bekijken van de foto’s. Er zaten een paar verrassend mooie exemplaren bij!

Sindsdien neem ik de camera regelmatig mee. Zo ook weer afgelopen zomervakantie. Deze keer maakte ik een stuk minder foto’s met de Sardina. Ik wisselde af met de iPhone, het resultaat van die laatste zagen jullie hier al voorbij komen.

Onlangs liet ik weer een filmrolletje ontwikkelen en daarop bleken ook nog een paar vakantiefoto’s te staan.
Leuk om terug te zien! De vakantiesfeer komt meteen weer een beetje boven. Jammer dat de foto’s daarna meestal in een la (of bij uitzondering in een boek(je)) verdwijnen.

Gelukkig heeft Lomography inmiddels een hele berg producten om ‘iets’ met je foto’s te doen. Waaronder handige klemmetjes/schuifjes waarmee je foto’s aan elkaar kunt maken. Je kunt er zelfs driedimensionale dingen mee bouwen. Dat vind ik niet zo heel erg nodig, maar voor de vakantiefoto’s is het wel een uitkomst:

IMG_6179.JPG Ik maakte een collage.

Ik hing hem in de gang, onderaan de trap. Een stukje muur waar je recht op kijkt als je uit de woonkamer komt.

IMG_6181.JPG (ja, er staat nog een streep op de muur. Als Meneer K:)dootje de collage daar ook goed vind hangen beloof ik dat ik die streep weghaal. Anders hang ik de lijst die er hing terug en zie je de streep niet meer.)

Hoe die klemmetjes werken?

IMG_6184.JPG

IMG_6183.JPG

Er hing daar al een stukje schilderij-rails. Behalve de speciale draadjes en haken passen daar ook prima gordijnrunnertjes in. Met een stukje visdraad kun je daar dingen aan ophangen. In dit geval gebruikte ik paperclips als haakjes om de collage aan de visdraad te hangen.

Bollen en een diploma

Deze zaterdag moest ik vroeg op. Vriendinnetje F (5) had gevraagd of ik naar haar diploma kwam kijken. ’s Ochtends om half negen moest ze afzwemmen. Door de stromende regen fietste ik naar het zwembad.

Natuurlijk haalde ze keurig haar A-diploma!

IMG_6106.JPG
Met een ballon mocht ze naar de overkant zwemmen om dat te vieren. Joepie! Dat verdiende natuurlijk zo’n mooie diplomaketting van Mevrouw Mijnes .

Na het wekelijkse rondje boodschappen mochten Meneer K:)dootje en ik weer op de fiets klimmen. Als afscheid van een bestuur gingen we op excursie langs de bollen van het grootste land art project van Europa: Polderpeil. Uitleg over het project vind je hier.

’s Morgens was ik nog een nieuwe regenbroek wezen kopen omdat het zulk vreselijk vies weer was en we de excursie op de fiets zouden doen, maar toen we bij de eerste bol kwamen ging de zon schijnen!

IMG_6115.JPG

IMG_6117.JPG Schitterend licht!

Ik heb niet alle bollen op de foto, maar wel een paar natuurlijk:

IMG_6118.JPG

IMG_6128.JPG

IMG_6134.JPG

IMG_6119.JPG

De wegenwacht was ook mee

IMG_6120.JPG

Ik vind het een mooi project. De gedachte van de in het water spiegelende zonsondergang, de bollen die het niveauverschil van de bodem door de hele polder aangeven, de verschuiving van de twee helften ten opzichte van elkaar waarmee de afstand tot het middelpunt van de polder wordt weergegeven: ik houd ervan.

Na het afspoelen van de fietsen en het tenminste een klein beetje kleivrij maken van de schoenen (dat laatste mislukte jammerlijk, gelukkig had ik schone schoenen mee) hebben we met het hele gezelschap heerlijk gegeten bij Het Loze Vissertje.

Gelukkig was het ook droog bij het naar huis fietsen.

Een leuke afsluiting van een bestuursperiode!

Een jaar #watikvandaagvond

IMG_5587

Een jaar geleden begon ik met mijn project #watikvandaagvond

Bijna altijd als ik ergens loop zie ik wel dingen liggen die erom vragen opgeraapt te worden. Tot een jaar geleden had ik echter geen reden om ze daadwerkelijk op te rapen. Dus liet ik ze liggen. Hoe moeilijk ik dat ook vond. Meneer K:)dootje zat immers niet te wachten op een huis vol ‘rommel’. En oprapen om het vervolgens alleen maar weg te gooien is ook zo wat.

Maar een jaar geleden bedacht ik dat ik wat ik vond natuurlijk ook in kon plakken in een van de vele schriftjes die ik had liggen. Met het gezellige plakband waarvan ik inmiddels ook een hele verzameling had. Daarmee waren meteen de criteria voor wat ik wel en niet zou oprapen helder: het moest ingeplakt kunnen worden en het mocht niet vies zijn.

En dan? Tja, eh…
Wacht, ik maak er een foto van op Instagram. Met als labels #watikvandaagvond en #whatifoundtoday. Dan kan ik de foto’s in elk geval bewaren, mocht ik uiteindelijk toch de schriftjes zelf weg doen.

Zo gezegd zo gedaan. Het eerste schriftje was al snel vol. Het was nog steeds leuk om te doen. Volgend schriftje dan maar. Vanzelf ging het door.
En inmiddels ben ik een jaar verder en aanbeland bij schriftje nummer 7.

Zoals ik hier schreef maakt K:)dootjemams hele leuke dingen van wat ik vind. Zij maakt daar een foto van en plaatst die op Twitter #watikvondvandaag, @lenivanwim.
Dat werd weer opgepikt door een journalist van de PZC en zo kwamen we ineens in de krant:
IMG_5441

En nu?
Nu is mijn zevende schriftje nog niet vol, maar het jaar al wel om. Ik zie nog steeds vanalles liggen op straat. Ik raap nog even door. In elk geval tot het schriftje vol is. En dan? Ik weet het nog niet.

 

Mistflarden

Ik had me voorgenomen jullie niet steeds lastig te vallen met plaatjes van tijdens mijn wandelingen. Maar ik doe het toch. Sorry.

IMG_5727 IMG_5728 IMG_5730

Vanmorgen hingen er mooie mistflarden boven het land. Ik word er altijd blij van, maar ik kan me voorstellen dat mensen het vroeger wel beangstigend vonden.

IMG_5731
Als ik een kastanje zo mooi zie glimmen moet ik me altijd beheersen. Ik kan moeilijk álle kastanjes die ik zie oprapen en meenemen…

IMG_5732
Mooie gele (en kennelijk ook lekkere) paddenstoeltjes.

Ochtendwandeling

O, jongens wat is Nederland toch mooi. En wat is de ochtend toch een fijn tijdstip.

Nee, natuurlijk denk ik dat niet op het moment dat de wekker gaat, het nog hardstikke donker is en/of het regent. Maar: als ik eenmaal (vroeg) ben opgestaan en ik buiten ben denk ik het steeds weer opnieuw.

Na de vakantie, toen ik weer het grootste gedeelte van de dag achter mijn bureau moest gaan zitten, bedacht ik dat ik vaker buiten kon zijn als ik een ochtendwandeling zou gaan maken. Dus dat deed ik. De gewoonte moet nog wel een beetje inslijten. Ik probeer in elk geval een keer in de week te gaan, maar liever vaker. Samen met twee keer in de week ’s morgens een half uur hardlopen kom ik dan tenminste aan mijn buitenluchtquotum.

En ik zei het al: Nederland (of in elk geval Zeeland) is zo mooi!
Hier een paar  een serie foto’s die ik tijdens mijn wandelingen maakte. Een paar van een paar weken geleden. En een paar van gisteren.
IMG_5238
IMG_5242
IMG_5240 IMG_5239
IMG_5241

IMG_5243
Zo’n bankje. Met een gehaakte deken en een beker koffie of thee. O…..

IMG_5602
IMG_5606
IMG_5610

Net zo’n hekje als in Engeland op de public footpaths:
IMG_5607
Ik word daar dus blij van.

Iets verderop was een brute moord gepleegd:
IMG_5608

Voor de liefhebbers:
Ik loop via de Patijnweg naar Tervaten, daar doorheen en achterlangs terug, door het park van het Jachthuis, via de Jachthuisstraat over het Marktveld naar het Noordeinde en daar het Hoge Pad op terug naar Goes.
Een uur stevig doorlopen. Heerlijk!

Morgen weer?

Service

Tijdens de vakantie kocht ik in Duinkerke een leuke beker van rice. (Een Two-tone Latte Cup, voor de kenners ;))
IMG_5005 Lekker groot, geschikt voor thee (met een warmhouddekseltje erbij) en water.
De rest van de vakantie gebruikte ik mijn nieuwe beker.

Na de vakantie gebruikte ik de beker thuis en op kantoor. Met zo’n grote beker hoef je immers minder vaak thee te halen dan met een kleine beker. En die vrolijke kleuren staan ook gezellig op het bureau.
Op enig moment schonk ik heet water in mijn beker om nieuwe thee te zetten en toen ik de beker oppakte om hem mee te nemen ontplofte hij. Gelukkig boven de gootsteen, maar ik schrok er behoorlijk van!
IMG_5262

Omdat ik het niet alleen zonde vond maar ook eng dat zo’n beker zomaar uit elkaar kon klappen stuurde ik een e-mail naar de klantenservice van Rice.
Al vrij snel kreeg ik een reactie terug van Dagmar: dat dit uiteraard niet hoorde en of ik de beker wilde opsturen. Natuurlijk wilde Dagmar ook weten waar ik de beker had gekocht. Ze schreef dat ik mijn geld terug zou krijgen en als dank voor het melden van het probleem zou ze me iets leuks sturen. ‘A small gift’, zo schreef ze.

Ik stuurde de beker op met de gevraagde informatie erbij. Al snel volgde weer een mailtje van Dagmar dat ze mijn pakje ontvangen had.

Een paar dagen later stond de pakkettenmeneer aan de deur. Met een flinke doos. IMG_5531

Toen ik de doos uitpakte werd mijn verbazing steeds groter. Niks geen ‘small gift’ als dank voor het melden van het probleem, een complete mand vol! Alles keurig ingepakt en met een kaartje van Dagmar erbij.

IMG_5532 IMG_5533

Na het uitpakken bleek ik een hele picknickset te hebben ontvangen. IMG_5535

Nou ja zeg! Wat een service!

Binnenkort dus verplicht picknicken in huize K:)dootje.